Jonathan Nygård från Åbo jobbar för Röda Korset i katastrofens Moçambique

Mocambique, där en väg har rasat efter cyklonen.
Beira International School hör till de byggnader som förstördes av cyklonen. Taket är totalförstört, men undervisningen fortsätter. Foto: Jonathan Nygård
Publicerad:

Katastrofhjälp handlar om mycket mer än medicinsk hjälp och rent vatten.

En förutsättning för att katastrofhjälp ska nå fram, är att det finns fungerande nätförbindelser.

Här har Röda Kors-delegaten Jonathan Nygård från Åbo spelat en viktig roll de senaste veckorna i katastrofområdet i Moçambique.

Ett dygn efter att han blev uppringd med begäran om att åka till det cyklon- och översvämningsdrabbade Moçambique satt han i flygplanet på väg.

– Den här gången var det en snabb utryckning. Jag anlände till Beira lördagen den 23 mars, en vecka efter att cyklonen Idai hade svept över Moçambique. Då fanns ett tjugotal människor från Internationella Röda Korsfederationen, IFRC, på plats. De hade påbörjat arbetet med att organisera biståndsarbetet som växer ännu idag.

Åtminstone 1,8 miljoner människor är drabbade

Beira är Moçambiques fjärde största stad. Före cyklonen drabbade området räknade man med att staden hade en folkmängd på cirka 460 000 invånare.

Åtminstone 1,8 miljoner människor bara i Moçambique har drabbats av cyklonen och de översvämningar som den förde med sig. Hundratusentals har också drabbats i grannländerna Zimbabwe och Malawi.

Nygård är nätverksexpert och arbetar vanligtvis på det finländsk Röda Korsets centralbyrå, som IT-stöd för Röda Kors-delegater ute på fältet under Finlands Röda Kors.

– Min bakgrund är starkt kopplad till internationellt arbete också annars.

Har byggt upp nätet

I Moçambique har hans uppgift varit att se till att det finns nätförbindelse, som behövs för att annat biståndsarbete ska fungera.

– Tack vare ETC, ett kluster för telekommunikationer i nödsituationer, fanns det en grundläggande nätförbindelse tillgänglig när jag anlände.

Tillsammans med Carter Stone från amerikanska Röda Korset började han omedelbart sitt arbete med att bygga upp nätförbindelserna i det sönderslagna samhället.

– Vi sökte oss till de ställen som växte till större knutpunkter med behov av nätförbindelse och kartlagde olika alternativ till att använda lokala resurser för nätuppkoppling. Vi talade med den lokala avdelningen och lyssnade på deras kunskap om vad som fungerade väl och vad som inte fanns tillgängligt före katastrofen. På så sätt byggde vi upp en bra helhetsbild på kort tid över vad som kan väntas fungera jämfört med de förutsättningar vi har i hemlandet.

Lokal leverantör, delad uppkoppling

När Stone och Nygård hade fått en uppfattning om situationen besökte de sådana företag som möjligtvis redan hade hunnit få sin service reparerad.

– Vi förhandlade oss fram till en lokal leverantör för nätuppkopplingen. Problemet är att nätuppkopplingen endast fungerar på vissa områden i staden Beira så vi förberedde oss att med egen utrustning dela uppkopplingen vidare fram till det ställe där vi behövde nätförbindelsen mest, det vill säga Röda Korsets huvudenhet vid Beira flygfält.

Annorlunda än i Filippinerna

Nygård har varit utsänd till katastrofområden för Röda Korset också tidigare.

– Jämfört med läget i Filipinerna 2013 där jag var med som IT-tekniker i hälsovårdsenheten i Balangiga så har mobilnätet i Beira återhämtat sig otroligt snabbt. Grundläggande nätförbindelse och telefonsamtal har fungerat. På Filippinerna var vi utan telefonnät i veckor efter att vi hade börjat jobba på.

Samtidigt betonar han att krisen i Moçambique är långt i från över.

– Det att mitt största problem, nätförbindelse till hjälparbetarna, har gått väl framåt betyder inte att krisen är över. Mitt arbete är att se till att förbindelserna fungerar så att hjälpen kan nå fram. Nu har hjälparbetarna verktygen färdiga att få de större kugghjulen att rulla och det betyder att hjälpen kan nå fram till de drabbade.

Stort behöv av hjälp och stöd

Han säger att behovet för stöd till människorna i Moçambique är stort.

– Kolerasmittade patienter, som har insjuknat på grund av smutsigt vatten och dålig hygien, håller sjukvårdsenheterna fullpackade med arbete och många behöver också stöd för att bygga upp sina hem. Presenningar och grundläggande hushållsartiklar som kastruller och annan enkel köksutrustning delas ut till drabbade områden för att få människor tillbaka på fötter igen.

Varför vill du jobba för Röda Korset i ett katastrofdrabbat område som Moçambique?

– Här på plats kan jag med egna ögon se hela kedjan från insamlingar till att de människor som har drabbats mest och inte har samma förutsättningar som vi i Finland får hjälp. Med min kunskap i nätverksteknologi kan jag hjälpa till att hjälpen når fram och det är något som driver mig framåt i denna sektor av olika karriärer att välja bland i livet 🙂

Som bäst pågår det finländska Röda Korsets nödinsamling för de drabbade i Moçambique. Bland annat Åbo svenska Röda Kors-avdelning samlar in pengar för cyklon- och översvämningsoffren.

Annalena Sjöblom åker till Filippinerna

Annalena Sjöblom, verksamhetsledare för Röda Korset i Åboland, beger sig i slutet av april till Filippinerna.

I ungefär två veckor ska hon utvärdera och lära sig av hur Röda Korset i Filippinerna bygger upp landet och förbereder sig för stormar.

Det här är hennes första internationella uppdrag.

– Det är jättespännande. Men det är också skönt att inte behöva åka till något katastrofområde, säger Sjöblom.

Reporter, ledarskribent
Publicerad: