Lidl växer kraftigt i Åboregionen - men Pargas får ännu vänta på sin Lidl-butik

Virpi Kaikkonen, fastighets- och utvecklingsdirektör i Lidl. Foto: J-O Edberg
Publicerad:

Lågprisbutikskedjan Lidl har vind i seglen i Åboregionen. Fler nya butiker har öppnats i rask takt på sistone, nu senast i Pemar.

Butiken i Pemar som slog upp dörrarna på torsdagen är lågpriskedjans 14:e butik i Åbonejden och den 16:e i Egentliga Finland.

Förutom i Åbo finns Lidl-affärer i S:t Karins (två butiker) i Lundo, Reso och Nådendal.

Flest butiker finns i Åbo, för tillfället är de fem till antalet.

Men fler är på väg. I december öppnar en Lidl-butik i Laustis och ytterligare en butik öppnas i Lill-Heikkila i vår.

Byggnadsarbetet på butiken i Lill-Heikkilä pågår för fullt. När den öppnar i april blir den butikskedjans sjunde butik i Åbo.

– Åboregionen är en region i kraftig tillväxt och då är det naturligt att vi vill expandera i området. Samma trend gäller i Helsingforsregionen och i Birkaland, säger Virpi Kaikkonen, fastighets- och utvecklingsdirektör i Lidl.

Snabbare tillväxt i Åboregionen

Men hon säger att expanderingen på sistone har gått snabbare i Åboregionen än i övriga delar av landet bortsett från Helsingforsregionen.

En naturlig förklaring kan vara den kraftiga ekonomiska tillväxten och den ökande inflyttningen i regionen.

– De är klart att vi är intresserade av orter som växer. Vi kartlägger också noggrant vilka förutsättningar det finns för en etablering i ett område och hur lönsam den blir på sikt innan vi fattar beslut, säger Kaikkonen, som ansvarar för utvecklandet av Lidls butiksnät i Finland.

Den kraftiga expanderingen i regionen verkar ändå ha nått sin kulmen i år. Butiken i Lill-Heikkilä är den enda nya Lidl-butiken som öppnar i Åboregionen nästa år.

Några andra nya butiker är inte under planering bortsett från den planerade Lidl-butiken i Pargas.

Planerna i Pargas fortfarande aktuella

Tanken är att Lidl och S-gruppen ska öppna varsin butik under samma tak i ett nybygge som planeras.

– Planerna är fortfarande aktuella. Vi diskuterar både med staden och S-gruppen. För tillfället söks en finansiär för projektet. När den biten är ordnad går projektet vidare. Vi hoppas kunna öppna affären senast om två, säger Kaikkonen.

Samarbetet med kommunerna och deras inställning till nyetableringarna spelar en viktig roll.

– Planläggarna är i en nyckelroll. I Åbo har vi blivit bra bemötta, det är kanske också en orsak till av vi växer kraftigt på orten. Staden har visat att man är positiv till att det finns alternativ till de stora aktörerna på marknaden och att konkurrensen ökar. Och i slutändan är de ju konsumenterna som vinner på det här, säger Kaikkonen.

Hon har jobbat i Lidl enda sedan starten 2002 och har innehaft olika poster i företaget under sin yrkeskarriär.

Konkurrenterna reagerar vid nyetableringar

Hon har noterat att konkurrenterna ofta reagerar i de områden där Lidl öppnar nya butiker.

– Reaktionerna varierar, det kan till exempel handla om prisjusteringar eller nyinvesteringar. Man märker att en skärpning har skett, säger Kaikkonen.

Lidl konkurrerar både med pris och med service.

– Vi fokuserar inte enbart på priset, vi tittar på helheten. Där ingår också kundbetjäningen. Vi vill vara nära kunden och erbjuder en service som gör att våra kunder är nöjda, säger Kaikkonen.

Hon säger också att kunderna har hittat företaget och vant sig vid Lidls produkter.

– I början när vi etablerade oss i landet var många misstänksamma. Men med åren har vi fått allt fler kunder. I dag har vi snitt två miljoner kundbesök i veckan i våra butiker.

Sysselsätter över 5000 anställda

För tillfället har Lidl 177 butiker i landet och sysselsätter över 5 000 anställda. Butikerna i Egentliga Finland sysselsätter 350 anställda.

Butikskedjan har två logistikcentraler, den ena finns i Janakkala utanför Tavastehus och den andra i Laukaa utanför Jyväskylä.

En tredje central, stor som tio fotbollsplaner, byggs för tillfället i Järvenpää och tas i bruk vid årsskiftet.

– Vi är en stor arbetsgivare som expanderar stadigt, säger Kaikkonen.

I fjol öppnades 15 nya Lidl-butiker i landet, i år öppnas ytterligare tio butiker. Målet är att lika många butiker öppnar nästa år.

Sedan etableringen 2002 har Lidl stadigt ökat sin marknadsandel. Butikskedjans andel av dagligvarumarknaden är i dag nästan 10 procent.

Lidl

  • Lågprisbutikskedjan har 177 butiker i landet.
  • Sysselsätter över 5000 anställda.
  • Kedjan har 16 butiker i Egentliga Finland och 350 anställda.
  • Omsätter 1,5 miljarder euro (2017), rörelseresultatet var 81 miljoner euro.