Klardebatterat: Transporten av fastigheternas blandavfall ska ordnas av kommunen

Arkiv/Anja Kuusisto
Sopbil.
Snart är det kommunen som bestämmer vilket företag som tömmer det brännbara avfallet.
Publicerad:

Avfallstransporter från fastigheter ska i framtiden anordnas av kommunen, beslutade Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd på sitt möte i torsdags.

Detta innebär att fastighetsinnehavaren inte längre själv kan avtala om transporten av sitt brännbara avfall med en avfallstransportör.

Ska bli mer miljövänligt, säkert och trivsamt

Beslutet gäller Åbo, stam-Pargas, Aura, S:t Karins, Lundo, S:t Mårtens, Pemar, Pöytis, stam-Rusko, Salo och Sagu.

Övergången ska ske stegvis åren 2026–2029. Sydvästra Finlands avfallsservice LSJH ordnar upphandlingen områdesvis.

– Kunden kommer fortfarande att ha möjligheten att bestämma hur ofta sopkärlen töms och hur stora sopkärlen är. Tömningen kommer precis som tidigare att anpassas till hushållets behov, säger Cati Huhta, servicedirektör på LSJH.

Att en sopbil i stället för flera opererar i samma område eller på samma gata har enligt Huhta många fördelar.

– Att antalet sopbilar minskar ökar trafiksäkerheten och trivseln i bostadsområdena. Det är även mer miljövänligt i och med att utsläppen minskar, konstaterar hon.

Systemet ska bli mer enhetligt, vilket möjliggör utveckling och effektivering av insamlingssystemet.

– Vi kommer att kunna ytterligare utveckla olika insamlingslösningar, som mångfacksinsamling, duosopkärl och kvartersinsamling.

Prisnivån klarnar först då transporterna konkurrensutsatts, men ofta medför kommunal konkurrensutsättning lägre priser.

Missnöje: "De små företagen och invånarna lider"

Det har i flera år tvistats om hur transporten av brännbart avfall ska ordnas, och alla är inte nöjda över torsdagens beslut.

Egentliga Finlands Företagare påpekar att mindre företag kan tvingas minska på sin verksamhet då transporterna går över till stora företag.

– Fastighetsägarna kommer heller inte längre kunna byta företag om de är missnöjda med priset eller tjänsten som kommunens valda företag erbjuder, säger Egentliga Finlands Företagares vd Hanna Munter.

Munter konstaterar därtill att flera av kommunerna som beslutet berör har motsatt sig en ändring av det tidigare systemet, där fastighetsinnehavaren själv fick avtala om transporten av sitt blandavfall.

Hon ifrågasätter varför nämnden inte tagit i beaktande kommunernas och invånarnas åsikter.

Alla företag ska kunna delta i upphandlingen

Att det nya systemet skulle ta kål på mindre transportföretag är ändå enligt Cati Huhta osant.

– Företag av alla olika storlekar kommer ha möjligheten att likvärdigt delta i upphandlingen. Entreprenadområdenas storlek planeras så att det räcker för ett företag att ha en sopbil för att kunna delta.

LSJH kommer också att använda sig av upphandlingssystem som förhindrar att samma företag vinner alla områden i upphandlingen. Det kommer att finnas en maximal mängd områden ett och samma företag får sköta.

Kriterierna för sortering har i och med den nya avfallslagen blivit strängare. I tätorter med minst 10 000 invånare måste alla fastigheter skilt börja samla in bioavfall eller kompostera.

Också insamlingskraven för förpackningsmaterial blir strängare. De ska i fortsättningen samlas in i tätorter i alla fastigheter som består av fem hushåll eller fler.

– Det innebär att det behöver göras fler sopkärlstömningar och att det därmed blir mer jobb för företagen, säger Huhta.

Slutligen påpekar hon att de små företagen också berörts av konkurrens tidigare, då fastighetsägarna själva ringt runt och konkurrensutsatt tömningen av sopkärl.

– Det är klart att folk är fundersamma då något ändrar. Förändringen kommer dock knappast att märkas i invånarnas vardag.