Bil-vd i Ekenäs om Teslas plötsliga prissänkning: "Elons happy hour var ingen höjdare"

Kristoffer Nöjd
Niklas Nylund vid två Teslabilar.
På Special Mobil i Ekenäs motsvarade värdeminskningen på affärens fyra Teslabilar en liten årslön. Men vd Niklas Nylund säger att det är bara att gilla läget.
Publicerad:

För en knapp vecka sedan meddelade Tesla att man sänker priserna på vissa modeller. Till exempel i Tyskland sjönk priserna enligt Reuters upp till 17 procent på Teslas Model 3 och Model Y, beroende på utförande.

– Elons happy hour var ingen höjdare. Det är en ganska stor grej för en liten butik på landet. Men vi får anpassa oss till situationen.

Med "Elon" syftar Niklas Nylund på Teslas omtalade grundare Elon Musk. Nylund själv är glad att han basar för en något mindre aktör i branschen, nämligen bilaffären Special Mobil i Ekenäs.

"En liten årslön försvann över en natt"

Nylund har fyra Tesla i lager, två Model Y, en Model 3 och en Model S.

– Prisjusteringen var över 10 000 euro på vissa modeller, säger Nylund.

På Special Mobils fyra Teslabilar var den negativa effekten totalt cirka 25 000 euro, det vill säga en värdeminskning på i medeltal 6 250 euro per bil.

– En liten årslön försvann över en natt. Prissänkningen på nya Teslabilar inverkar jättemycket på andrahandsvärdet. Speciellt på nästan nya bilar. Det såsar upp flera månaders handel under en tid då det också annars är lugnt i branschen. Om detta skulle ha skett på sommaren hade problemet inte varit lika stort, säger Nylund.

"Det är en Teslagrej"

Han är glad att han inte hade sålt någon Tesla precis innan prissänkningen. Så några besvikna kunder har han inte behövt tas med.

– De bilar vi sålt på sistone har dessutom varit av lite äldre modell där prisbilden inte förändrades så mycket. Jag skulle inte vilja vara Teslaåterförsäljare just nu.

Förfrågningarna rörande Teslabilarna har haglat lite tätare sedan prissänkningen.

– Vi kommer att sälja bilarna men gör ingen vinst på dem, säger Nylund.

Bara i fjol tillverkade Tesla nästan 940 000 bilar. Den globala effekten på andrahandsvärdet är med andra ord i miljardklassen.

Är det här en Teslagrej eller kunde någon annan tillverkare ha vidtagit en motsvarande åtgärd?

– Det är absolut en Teslagrej. Under mina snart 24 år i branschen har jag inte varit med om lika en drastisk förändring över en natt, förutom när bilskatten sänktes. Jag minns att här stod en BMW som vi drog bort 5 000 euro från priset på, säger Nylund och pekar på en plats bredvid stället där vi står.

– Om Teslas drag var bra eller dåligt i det långa loppet vet jag inte. Men jag hoppas det är bra.

Kristoffer Nöjd
Niklas Nylund mellan två Tesla i sin bilaffär.
Niklas Nylund kan skatta sig lycklig att han bara hade fyra Tesla i lager.

När Bilbranschens informationscentral informerade om bilåret 2022 i måndags fick Tero Kallio , vd på Bilimportörernas och -industrins förening frågan om Teslas prissänkning och dess inverkan på branschen.

– Man måste säkert fundera på att sänka priserna på de Teslabilar man har i lager. Man kan anta att det påverkar priset på andra elbilar. Det beror på utbud och efterfrågan. Om efterfrågan är mer än vad de andra bilfabrikerna kan tillverka så kanske de inte behöver reagera. Tesla lär ha ett lager man vill bli av med.

Nylund håller med.

– Något måste man hitta på om man har överkapacitet. Men man kunde kanske ha erbjudit ett överpris för begagnade Teslabilar i samband med byte till en ny i stället för att förstöra marknaden så här.

På portalen Nettiauto begärde man på torsdagen 32 000 euro för de förmånligaste Teslabilarna, en äldre Model S eller något mer medkörd Model 3. För en splitterny Model S eller Model X får man betala omkring 150 000 euro. Som ett par år gamla kostar dessa modeller omkring 100 000 euro.

Bättre år än väntat

Om året 2022 säger Nylund att det inte var något rekordår sett till försäljningen. Men det blir inte så dåligt som man kanske hade anat.

– Det ser helt okej ut trots corona, krig och höjda bränslepriser. Det är tack vare vårt breda sortiment med allt från vanliga bytesbilar och sportbilar till skåpbilar och pickuppar.

Nylund säger att man har sålt flera helelbilar under året och även laddhybrider som Nylund anser är ett bra alternativ om man vill ha något ur båda världarna.

Det finns ingen direkt trend sett till vilka bilar som går åt.

– Det är en salig blandning. Det beror på vad som är lämpligt för just den specifika kunden. Vi tar fortfarande dieselbilar. Det finns ingen orsak att vara rädd för dem.

Det är svårt att bedöma hur året ska bli när det annars också är lugnt i branschen.

– Först efter sommaren brukar man kunna se hur året kommer att bli, säger Nylund.

Roligare med direktleverans

Just nu har Special Mobil ingen märkesrepresentation. De enda nya bilarna man säljer är skåpbilar från Fiat, vilket har visat sig att vara ett bra drag.

– Det är roligare att ha bilarna på golvet och kunna leverera direkt. Vissa tillverkare kan ha upp till 1,5 års väntetid på nya bilar. Under den tiden kan det hända att bilen man ska ta i byte har fått 25 000 kilometer till på mätaren efter att affären är gjord. Det är inte så kul.

Som många andra företag med stora fastigheter har Special Mobil fått se över sin elförbrukning. Detta går hand i hand med ett ökat intresse för laddbara bilar.

– Vi har installerat solpaneler på taket. Vi har två mobila laddare inne i affären och fyra laddstationer på gården, där vi tidigare bara hade två. Solenergin i kombination med att personalen kör med elbilar har varit en bra grej med tanke på bränslepriserna och miljön, säger Nylund.

Reporter (Västnyland)
Publicerad: