Förra veckan övervakade polisinrättningen i Sydvästra Finland cyklister. Under lupp stod användningen av bak- och framlampa, felaktig användning av övergångsställe och väjningsregler. Totalt skrevs 96 böter ut, där majoriteten berodde…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
En kommentar: “500 anmärkningar och 96 böter när polisen övervakade cyklar”
Tom Nurmi skrev
Kraven på cyklarnas belysning har höjts avsevärt, på gränsen till oskäligt, men för bilarnas del i motsatt riktning. Det vore minst lika viktigt att kräva att nya bilars bakljus också är tända alltid då belysningen skall vara på. Dagligen ser man bilar som kör med varselljus och mörka bakljus i skymningen och det är inte alls bra. Varför tillåts sådana el-kopplingar på nya bilar? Det är en ju klar försämring av trafiksäkerheten.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Kraven på cyklarnas belysning har höjts avsevärt, på gränsen till oskäligt, men för bilarnas del i motsatt riktning. Det vore minst lika viktigt att kräva att nya bilars bakljus också är tända alltid då belysningen skall vara på. Dagligen ser man bilar som kör med varselljus och mörka bakljus i skymningen och det är inte alls bra. Varför tillåts sådana el-kopplingar på nya bilar? Det är en ju klar försämring av trafiksäkerheten.