Förflytta dig till innehållet

40 nya rådgivare hos Nordea i Åbo i år – telefon- och chattjänster skapar jobb

Nordea-skylt.
Nordea har anställt 40 rådgivare i Åbo i år.

Coronaepidemin har gjort att de flesta banktjänster numera sköts via telefon och chat, hela 96 procent. För banken Nordea har det här i sin tur inneburit att över 200 rådgivare har anställts för kundbetjäningen. Över 40 av dessa har anställts i Åbo.

Enligt Taina Tallbacka-Kitola, kontorschef vid Åbos Nordeakontor, kan de fortfarande erbjuda tjänster också över disk.

– Via telefon kommer man oftast undan med bara någon minuts väntetid, men å andra sidan har vi också lyckats bevara en stark närvaro i Åboområdet, där vi kan betjäna kunderna ansikte mot ansikte, säger hon i ett pressmeddelande.

Under pandemins gång har intresset för att spara och investera ökat bland Åboborna.

kvinna i kontorsmiljö
Kontorschef Taina Tallbacka-Kitola är nöjd över ökningen av antalet anställda i kundtjänsten i Åbo.

– Nya människor och åldersgrupper har intresserat sig för fondsparande under det senaste året. Speciellt glädjande är det att i åldern 18–29-åringar har andelen som fondsparar ökat med tio procent. Över 60 procent av kunderna väljer dessutom ett hållbart och ansvarsfullt sparande, säger Tallbacka-Kitola.

Också efterfrågan på bostäder, och därmed bostadslån, är fortsatt hög – även om de rekordhöga nivåerna från början av året har planat ut lite. På Nordea har man sett störst efterfrågan för egnahemshus och fritidsbostäder.

–Vi har reagerat på den växande efterfrågan både genom nyrekryteringar och genom att ordna en så kallad superhelg för boende, under vilken vi betjänade över 1 000 kunder på ett veckoslut.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter